Интеграция предметных областей «биология» и «английский язык» как средство развивающего обучения школьника

Домрачева Ю.В., учитель биологии
Овчинникова В.Л., учитель английского языка
МБОУ «Школа № 85» г. Казани


В современной школе происходят многочисленные преобразования: меняются программы, пересматриваются часы, добавляются новые дисци-плины. Жизнь вносит свои коррективы и в методику преподавания предме-тов. Поэтому интегрированное освоение многих предметов на сегодняшний день является актуальным. Форма проведения интегрированных уроков и внеурочной деятельности нестандартна, увлекательна. Например, благодаря интеграции биологии и английского языка не только создаются условия для проявления коммуникативных умений, но и происходит знакомство с живот-ным и растительным миром, художественной литературой, повышается ин-теллект.

Задача современного учителя – сформировать у учащихся устойчивую мировоззренческую позицию, используя различные педагогические техноло-гии, проблемные вопросы и творческие задания развивающего характера. Английский язык и знания по биологии используются как средство познания, способ выражения собственных мыслей, восприятия и осмысление мыслей других людей. Это наиболее действенный способ переключить внимание с формы высказывания на содержание и включиться в познание окружающего мира. Все это заменит огромное количество информации из интернета и со-хранит психическое и эмоциональное здоровье.

Особенно широко используется интеграция биологии и английского языка во внеурочной деятельности. Одной из интересных форм такой дея-тельности является экологическая агитбригада.

Спектакли на английском языке в защиту природы являются более ин-тересными и повышают мотивацию к изучению не только биологических и экологических понятий, но и иностранного языка. Дети сами сочиняют, пере-водят, готовят декорации, изготавливают атрибуты и костюмы. Небольшая идея превращается в огромный проект, в который вовлекается множество педагогов предметников и учащихся разных возрастов.

Театральные постановки затрагивают самые серьезные проблемы окружающей среды. Это проблемы водных ресурсов, чистоты воздуха, хра-нения и утилизации отходов, сохранение биоразнообразия. Спектакли агит-бригады показываются не только в стенах школы, но и на городских и рес-публиканских конкурсах.

В этом году, к 100–летию образования ТАССР темой нашей агитбри-гады стала «Защита ихтиофауны Республики Татарстан». Не секрет, что в реке Волге становится все меньше и меньше рыбы, некоторые виды рыб за-несены в Красную книгу, а другие и вовсе исчезли. Всему виной-деятельность человека. Вместе с учащимися, была сочинена сказка, в кото-рой сказочный персонаж Емеля, уже много лет живущий в большом городе, решил привезти на рыбалку своих сыновей. А что из этого получилось, предлагаем познакомиться с выдержками из нашего сценария:

"By magic"

Presenter 1:

There are many fairy tales in the world:

About the princess and the kings

About Kashchey and Barmaley,

Ivan the fool and other things.

Presenter2:

But today, we remember a fairy tale

About the pike from the pond,

Which fulfilled Emelya’s wishes

Without any difficulties a lot.

Yemelya:

I’m Yemelya, a brilliant person,

I’ve caught a pike easily

And now I don’t know any troubles

My life is better weekly.

Many years have passed.

I’m fashionable now,

I’m driving around in a car

And promote business, wow,

(2Emelya’s sons and his wife come out)

Sons, my wife – a pretty woman

Love me very, very much.

They live without any problems

On vacation to Turkey fly.

1sYemelya’s son:

Daddy, today at school we studied the pond.

It turned out different fish live in it.

They are useful for the nature and people.

Yemelya’s wife:

You would take our sons to the river.

They’ll see the fish there.

You would see the Pike, your friend.

Maybe she needs help somewhere.

2nd Yemelya’s son:

Why do we need these fish?

We can always eat sea food.

They only take a place in the river,

Better look them in the book.

Yemelya:

How is the Pike living?

I haven’t heard about it,

Put on your sweaters, boots and jeans.

We are in a hurry for the trip!

Presenter 1:

Emelya got into a car,

He ordered everyone to follow,

And with the family

He went to the river.

(Everyone gets in the car. They arrived at the riverbank, get out of the car, admire nature)

Yemelya

Here is the Volga, a wonderful river!

But the car! It’s so dirty?

We will take water from the river

And wash it very cleanly.

(Sons take a bucket, rags and wash the car. Wife is trying on a hat)

Presenter2:

Emelya washed his carby the river.

Crucian carp told them: Stop!

You ruin the nature! ”

But friends did not hear it.

Presenter 1:

They are sitting on the shore,

Throwing a fishing rod,

Purring a song without words,

Hoping for a big catch.

Presenter2:

But the float isn’t moving.

Back and neck began to hurt.

And the water isn’t waving.

It seemed there’s no any fish in the world.

Presenter 1:

Huge catfish sank,

And hid under a log.

Perch and zander disappeared.

Gungeon isn’t caught.

Presenter2:

Here, the old pike is coming.

Pike recognizes Yemelya.

Pike was strict and

Counted all the little fish

Emelya shouts to her:

Yemelya

Wait! Why is the river so quiet?

Where is the fish?

My sons want to fish.

Pike:

I look Emelya at you

And I want to tell:

Without fish, the river will die

And the shores will be lifeless.

Any fish is a valuable species.

It consists of vitamins,

Protein, fat, omega-3 acids.

There is calcium, phosphorus, iodine.

For parasites, it is a home

The worms are warm, comfortable in it.

After all, everything is important for nature,

Useful are very and necessary!

By magic,

According to my desire

Come fish here

We have trouble on the river!

Ruff emerges

I’m Ruff, I live in an underwater mud

I guess I’m scary in appearance:

Mouth and tail, and between them

Only a handful of prickly needles.

Catfish

A catfish is a freshwater predator,

Sleep-lover only in the afternoon,

Under the snag he likes to lie,

And in a hurry for fishin’ in the midnigh’.

Rudd

I look like a roach,

I always lie in mine,

I have a bloody eye,

I have a name of rudd.

Crucial carp

I love to huddle in the thicket,

I strive to hide from everyone,

I’m careful like a hare

Very little gudgeon!

Roach (плотва)

How good water we had

And how easily we breathed!

But trouble came from the man.

And nature has come to the end...

Herring

The plant is big, long ago it’s old

And technologies are not the best at all,

Damage the river is not so small,

Can’t hide it among the fields.

Carp

In spring the streams do not fall silent

Rioting flows just everywhere,

And flow into our river

Fertilizers and fuel oil.

Gudgeon

The whole coast has become like a dump

There is everything on it:

Bottles, old washcloths,

Scraps of books and newspapers ...

Ruff

Landfills grow from year to year,

And nature is afflicted day by day,

“Why do people do it themselves?!”.

Catfish

Everyone who could have come here,

The rest have been depressed,

Others began to disappear,

In the Red Cover Book they are now...

Rudd

Beluga, Grayling, Gorchak,

Rapid and ordinary Sculpin,

Taimen, Minnow, Podust, Loach

Their life comes to the end,

They can disappear forever...

It’s the real trouble!!!

Presenter 1:

Suddenly Yemelya blushed

Then quickly turned pale

Blames himself and people in everything

And he says to our fish:

Yemelya

Dear fish, forgive me, please

I forgot about peace

I forgot about nature

We must think about creatures.

Presenter2:

Our fairy tale ends,

Yemelya became the best

But the tale is a life, there is a hint in it,

And everybody got useful things from it.

Таким образом, работа в рамках экологического проекта получается интересной, увлекательной, познавательной. Позволяет раздвинуть горизонт каждого ребенка, создать для него более широкие общественные контакты, чем это возможно при традиционных формах занятий. А соединение биоло-гии, экологии с изучением иностранного языка, используя инновационные формы и методы, придает новый импульс в выдвижении новых ценностей для учащихся: отношение к Земле как к уникальной экосистеме, осмотри-тельного и бережного отношения ко всему живому. Кроме того, интеграция предметов повышает мотивацию к учебе, формирует познавательный инте-рес, позволяет вовлечь каждого школьника в активную работу.


Kazanobr.ru. Электронный научно-методический журнал. © Copyright 2011-2020

Казанский образовательный портал. Управление образования ИКМО г. Казани

Сайт является средством массовой информации (СМИ). Свидетельство о регистрации Эл №ФС 77-61687

выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций

Яндекс.Метрика