Использование инновационных форм и методов экологического воспитания во внеурочной деятельности

Овчинникова Вера Львовна, учитель английского языка,
Домрачева Юлия Владимировна, учитель биологии
МБОУ «Школа № 85» Ново-Савиновского района, г. Казани


Целью экологического воспитания в современной школе является формирование экологического мышления. Его важной частью является понимание связи природы и человека, воспитание экологического поведения, отражающее духовное развитие личности. Но отдельный предмет «экология» есть не в каждой школе, поэтому элементы экологии могут использоваться на любых уроках. Учащиеся вовлекаются в творческие занятия, научно – исследовательские проекты и различные мероприятия, в ходе которых они учатся понимать и осваивать новое, изобретать, выражать собственные мысли, уметь самостоятельно принимать решения. Внеурочная работа, формирующая экологическое мышление определяется как социально – активная деятельность учащихся и включает следующие направления:

-исследовательские проекты,

-экологические игры,

-экологический театр,

-организация экологических акций,

-эко-журналистика

Остановимся более подробно на игровых технологиях и экологическом театре. Очень нравятся учащимся игры – квесты и интеллектуальные игры. Это игры «Что? Где? Когда?», «Шляпа», «Фоторобот», «Эрудит – квартет» на экологическую тематику.

Например, игра «Фоторобот». Группа школьников – это следователи.

Английская полиция обратилась за помощью в отделение полиции России, отыскать пропавшее растение (при изучении ботаники) или животное (при изучении зоологии). Надо описать объект или составить его фоторобот учитывая особенности внешнего строения или физиологии. Причем описание должно быть на английском языке.

Такие игры особенно востребованы, так как содержат интерактивные элементы, которые позволяют вовлечь всех учащихся и реализовать их творческие способности, воплотить имеющиеся знания и навыки в практической деятельности.

Или, например игра «Карусель»: изучая тему «Животные в нашей жизни», учащимся можно предложить игру «А birthdayparty». Учитель выбирает водящего и говорит: «Alinahas a birthdaytoday. Children let us have a birthday party. Get your presents ready». Учащиеся по очереди дарят какое-то животное со словами: «Goodafternoon! I wish you many happy returns of the day. Here is my present for you. Take a whale (monkeyand ...)!». После того как все ребята поздравили Алину, она говорит: «I likeallmypresents. I like the whale (monkey and...)! Thank you very much!».

Эту же игру можно предложить в другом варианте. «Алина собирается открыть зоопарк. Что бы вы предложили ей купить для зоопарка?». Учащиеся по очереди говорят: «Alinayoushouldbuy a ... because ...». Алина заслушивает предложения и в конце говорит: «OfcourseI’llbuy ... ».

Также можно предложить игру «Areyou ... ?». Ведущий изображает какое-либо животное. Он совершает различные действия, характерные для этого животного. Другие ученики стараются угадать, какое животное он изображает. Тот, кто угадал, становится ведущим.

Ежегодно наш экологический отряд участвует в конкурсе агитбригад по экологии. Театральные постановки затрагивают самые серьезные проблемы окружающей среды. Это проблемы водных ресурсов, чистоты воздуха, хранения и утилизации отходов, сохранение биоразнообразия. Спектакли мы показывает не только в стенах школы, но и на городских и республиканских конкурсах. Спектакли проходят не только на русском, но и на татарском, и английском языках. Это делает постановки более интересными и повышает мотивацию к изучению не только биологических и экологических понятий, но и иностранного языка. Дети сами сочиняют, переводят, готовят декорации, изготавливают атрибуты и костюмы. Небольшая идея превращается в огромный проект, в который вовлекается множество педагогов предметников и учащихся разных возрастов. Например, в год экологии нашими детьми был поставлен интереснейший спектакль «Новые приключения Капитана Врунгеля». В нем рассказывается о субтропическом водовороте в Тихом океане, который сформировал два мусорных участка. Субтропическиезонытеченийпростираютсяна 6 тысяч километров. Мировое сообщество старается проблемунезамечать. Предлагаем познакомиться с данным сценарием:

«The new adventures of Captain Wrongel».

Music from the cartoon sounds, there is Captain Wrongel on the slide. Wrongel enters the stage. Song:(It is known in the world that we have ....)

A sailor Lom is knocking the door,he is having a telegram.

Lom: Christopher Banifatic, there is an international telegram for you.

Wrongel: (reading the telegram)



To the glorified captain Wrongel.

From all corners of the world there are complaints about dirty water, sick marine inhabitants, oil spills and garbage.

The Enland yacht club and ecologists of the world decided to unite and hold an international ecological regatta for mast yachts around the globe in order to verify all the information.

The most famous captains of the world participate in the journey.

We invite you to take part in this regatta.



Wrongel (addressing the sailor): Lom, do you want to study navigation perfectly?

Lom: yes, of course.

Wrongel: Then go with me on a round-the-world trip, I appoint you my assistant! Wire, Captain Wrongel agrees.

Lom, We start preparings, our yacht "Victory" will first gather all the necessary information.Raise the sails! Full speed ahead!

Lom: Yes!

Wrongel and Lom leave. At this time on the slide, a fragment from the cartoon (floating on the sea, music and frames from the end of the 1 episode).

On the stage appears Fuchs with the phone, he is calling the chief.

Fuchs: Chief, is that you? It's me, Fuchs, they are going on a journey, it lies near the garbage island, where you throw away the waste.

(An extract from a cartoon where the chief says: "Wait for my instructions!" (2 episode))

Fuchs: Yes sir, I'll hide on the beach, I'll wait and see.

(excerpt from the 3 episode) Ad before the start, there must be 3 people on the ship.) Wrongel and Lom arrive.

Wrongel: Lom, urgently find the third, otherwise we will be removed from the regatta.

Lom: (runs away and comes with Fuchs) Meet, Fuchs! He knows 4 languages and understands the maps very well.

Wrongel: Excellent, I enlist you in sailors!

(FRAGMENT 3 is given the start.) PAUSE: From the words "Attention" ...... .3 episode)

Wrongel: Fuchs, Lom said that you know how to deal with maps.

Fuchs: Oh, any time!

Wrongel: Get up to the helm, Lom and I will go and take a rest.

Fuchs: the cards are my bread (there is a deck of cards in his hand). The main thing is not to lose the course.

The music sounds; there is the Pacific ocean on the slide. Suddenly there is an unexpected stop.

Fuchs: The boss will kill me, I messed up everything and brought the ship to the garbage island, they should not see it.

Wrongel and Lom come.

Wrongel: What happened? Why did you stop? What is this island? It's not on the map.

He is looking at the map. On the slide there is a map of the Pacific Ocean)

Fuchs: It's okay, a couple of garbage.

Lom: I’ve heard about this place. In the vastness of the great ocean, the North Pacific subtropical whirlpool is known. It’s a large and slow flow, twisting clockwise, causes pressure and air temperature changes. This area is a kind of desert in the ocean, filled with plant plankton, but extremely poor by large fish or mammals. Constant stitches and the absence of animals don’t attract ships here: a rare ship cross this area.

Wrongel: Well done Lom, excellent knowledge, but as I see, there is only garbage here. Million tons of garbage - a colossal dump on our planet, slowly drifting through the expanses of the Pacific Ocean. Note this on the map and tell everyone about it

Confess Fuchs, did you know about this island?

Fuchs: No, captain. I’ve heard about it for the first time. I think it’s Hawaiians or Japanese’s blame.

Wrongel:Lom, put it in the journal.The whirlpools formed at once two garbage formations known as the East and West Pacific garbage sites. But don’t think that it’s only the Hawaiians or the Japanese’s blame: the great Pacific garbage collects almost the whole of mankind. Subtropical zones of currents extend to 6 thousand km and accumulate garbage collected from the whole Pacific Ocean.

Lom: And I read in the newspaper, that the son of the famous French oceanographer Jacques Cousteau, who went to shoot a new film in Hawaii, almost got a heart attack at the sight of these mountains of garbage.

Don’t you know anything about it, Fuchs? Tell us the truth!

Fuchs: But in general, the problem is invisible. People don’t want to notice it!

Dump is not like an ordinary island. In its consistency, it resembles "soup" - fragments of plastic float in the water at a depth from one to hundreds meters. Since the plastic is transparent and lies directly under the surface of the water, it is impossible to see the "polyethylene sea" from the satellite. Garbage can be seen only from the ship.

Lom: But people pollute not only the ocean, but also rivers and lakes. For example, the Aral Sea almost disappeared. On the banks of large rivers there are factories and plants, which lower all waste products.

Wrongel: Let's take a berth to some Hawaiian island and find out the complete information. Let's go ashore.

(They go ashore. They are met by the director of the beach in a hat, a suit with a newspaper, takes their armpits. The middle of the episode 11)

Beach Director: Gentlemen, we’d like to give pleasure to the public, so we invited these Hawaiian aborigines to demonstrate the form of national sports.Gentlemen, now in the summer theater there will be a concert where the aborigines will perform. Gentlemen, get tickets.Buy tickets, gentlemen!

Wrongel:(whispers to the director) I consider it’s my duty to inform you that there was a small mistake. We are not exactly Hawaiians.

(The director whispers something in his ear, shake hands and walks away.Wrongel whispers this information to Lom and Fuchs. They agree to sing.)

The director of the beach comes to the stage, episode 12)

Beach Director: old Hawaiian songs (chastushki).

They are singingChastushki

Fuchs: Captain, it's time to escape, otherwise we are popular here

Wrongel: But all holidaymakers have learned about the problems of water and its inhabitants. Let’s run.(run away, meet on the ship)

Friends, take care of nature!

Таким образом, современное интеллектуальное образование невозможно представить без экологического воспитания. А соединение с изучением иностранного языка, используя инновационные формы и методы, придаст новый импульс в выдвижении новых ценностей для учащихся: отношение к Земле как к уникальной экосистеме, осмотрительного и бережного отношения ко всему живому.



Kazanobr.ru. Электронный научно-методический журнал. © Copyright 2011-2018.

Казанский образовательный портал. Управление образования ИКМО г. Казани.

Сайт является средством массовой информации (СМИ). Свидетельство о регистрации Эл №ФС 77-61687

выдано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций